Spreek je over ‘pensioen’ of over ‘inkomen voor de rest van je leven’? Eén woordje verschil kan al helpen om nieuwe medewerkers zich meer betrokken te laten voelen bij hun pensioenregeling.

Als een nieuwe medewerker in dienst komt, moet er van alles worden geregeld. Ook het pensioen. Je hebt al een handige online pensioenomgeving opgetuigd, waar werknemers al hun pensioenzaken kunnen regelen. Maar hoe krijg je die nieuwe werknemer nu zo ver dat hij of zij ook echt gaat inloggen op dat deelnemersplatform, om weldoordacht alle belangrijke keuzes te kunnen maken voor een goed pensioen?

Kom meteen in actie

Het belangrijkst is: ga meteen aan de slag zodra een nieuwe medewerker in dienst komt, adviseert Marieke de Wit, customer experience-expert bij Aegon Cappital. De meeste werknemers zijn met heel andere dingen bezig dan hun oude dag, zoals hun carrière, de zorg voor hun kinderen en de aankoop van hun huis. Maar als ze voor het eerst het bedrijf binnenstappen, zijn ze er wél ontvankelijk voor om naar hun pensioen te kijken, zo is haar ervaring. 

Dat is niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat een goed pensioen nog steeds met afstand als de belangrijkste arbeidsvoorwaarde wordt beschouwd. “Dit is dus hét moment om een nieuwe deelnemer, zoals we dat dan noemen, betrokken te maken bij zijn of haar pensioenregeling”, zegt Marieke. En ook betrokken te hóuden, voegt ze er meteen aan toe. “Want een goed pensioen vereist meer dan eenmalig een keuze maken.”

Life events

Ze wijst erop dat het op sommige momenten in het leven goed en verstandig is om weer even naar je pensioen te kijken. Dit noemen we life events. “Je kan dan denken aan trouwen, kinderen krijgen, een huis kopen, of het overlijden van je partner. Allemaal belangrijke gebeurtenissen die een grote impact op je pensioen kunnen hebben.”

Om nieuwe medewerkers aan te sporen om zich zo snel mogelijk in hun pensioen te verdiepen en ook op latere momenten in actie te komen, als er grote veranderingen in hun leven plaatsvinden, is een goede communicatie erg belangrijk, merkt Marieke. “Je moet goed aansluiten bij hun belevingswereld. Met alleen een mail sturen met uitleg over de regeling kom je er niet. Als het mensen niet raakt, blijven verdere acties uit.”

Pensioendatum en partnerpensioen

Neem bijvoorbeeld de besluiten die een nieuwe deelnemer moet nemen over zijn pensioendatum. “De dag dat je met pensioen gaat, is een emotioneel moment, want je sluit dan je werkende leven af. Het is belangrijk vooraf goed na te denken hoe je dat concreet voor je ziet. Wil je stoppen als je 68 jaar bent of liever wat eerder of juist later?”, licht Marieke toe.

Een andere belangrijke check is het partnerpensioen. Je wil immers dat je partner goed verzorgd achterblijft, mocht je komen te overlijden. “Een nieuwe deelnemer moet goed nadenken of hier iets voor moet worden geregeld, zoals een Anw-hiaatverzekering, die bij overlijden voorziet in een extra uitkering de partner. Maar misschien heeft deze partner al een goed eigen pensioen, waardoor de werknemer het partnerpensioen kan omzetten in een hoger ouderdomspensioen”, legt Marieke uit. “Dat zijn allemaal belangrijke vragen. Door het concreet te maken, worden werknemers zich beter bewust van de keuzes die ze moeten maken en komen ze ook sneller in actie.”

Ook in de woordkeuze kun je veel verschil maken, merkt Aegon Cappital. “We willen het pensioen zoveel mogelijk begrijpelijk maken. Daarom spreken we niet van ‘pensioen’, maar van ‘inkomen voor de rest van je leven’. Het gaat maar om één klein woordje, maar daarin zit een wereld van verschil.”

Flitswebinars

Verder kun je gebruik maken van verschillende instrumenten die Aegon Cappital heeft ontwikkeld om werkgevers te helpen om hun werknemers al vanaf het prille begin te activeren.

Voor nieuwe klanten organiseert Aegon Cappital bij de start een presentatie voor deelnemers, waarin Aegon Cappital zichzelf voorstelt, en uitlegt wat de kenmerken van de pensioenregeling zijn, wat er zoal is geregeld en wat deelnemers kunnen vinden binnen hun ‘mijn-omgeving’. 

“Voor nieuwe werknemers die zo’n presentatie gemist hebben houdt Aegon Cappital gedurende het jaar een aantal flitswebinars”, vertelt Sari Ronokarijo-Machsun, activatiespecialist Pensioen en Inkomen bij Aegon Cappital, die deze webinars presenteert. “Dit zijn gratis, korte presentaties tijdens de lunchpauze, waarin in een notendop de belangrijkste informatie over de pensioenregeling en de keuzes in het portal wordt gegeven.

In aanvulling hierop biedt Aegon Cappital diverse extra diensten aan waarin dieper wordt ingegaan op de specifieke kenmerken van de pensioenregeling en alle keuzes die daarbij komen kijken, zoals presentaties op de werkvloer en pensioenbarista’s.

Al met al lijkt het pensioen vooral voor nieuwe deelnemers nog ver weg, merkt Sari. “Maar voor een goed pensioen zullen werknemers zelf enkele belangrijke keuzes moeten maken. De bovengenoemde maatregelen – een slimme timing, goede communicatie, flitswebinars en activiteiten op maat – moet het pensioen leuker en begrijpelijker maken. Dat leidt tot betere keuzes en uiteindelijk een gelukkige oude dag.”

Dit is een artikel in de serie Toekomstgericht werkgeverschap van Aegon Cappital. Aegon Cappital is de premiepensioeninstelling (PPI) van Aegon. Vooruitdenken, dat is waar we blij van worden. Samen met adviseurs, werkgevers en werknemers. Zodat werknemers nú slimme keuzes maken voor later.